Jak podnieść współczynnik konwersji koszyka zakupowego?

Niski współczynnik konwersji w sklepie internetowym, to między innymi efekt porzucania koszyka zakupowego przez potencjalnych klientów. Internauci opuszczają Twój sklep z wielu przyczyn. Dzieje się tak, między innymi przez mało czytelny interfejs graficzny, a co za tym idzie, odwiedzający nie czują się na tyle bezpiecznie by sfinalizować transakcję. Jak podnieść współczynnik konwersji koszyka zakupowego?

Pierwszym elementem jaki powinniśmy zbadać to statystyki. Google Analytics daje możliwość ustawiania tzw. celu. Gdy klienci korzystają z Twojego sklepu, GA zbiera informacje na temat ruchu na stronie. Konwersja celu z kolei mierzy ilość użytkowników, którzy rozpoczęli procesu zakupu i zestawia te dane z ilością osób, które ukończyły proces kupna, zatwierdzając zamówienie. Konfiguracja celu w Google Analytics, pozwala podzielić cały proces na poszczególne etapy. Dzięki temu po pewnym czasie zbierania danych, wiesz na jakim etapie koszyka powinniśmy się zatrzymać i przemyśleć koncepcję tego kroku, aż wreszcie wprowadzić zmiany w najsłabszych punktach.

Dobre praktyki w projektowaniu koszyka zakupowego, to przede wszystkim zbudowanie zaufania i pokazanie korzyści, jakie płyną w stronę klienta. Trzeba pamiętać o czytelnej, przyjemnej w odbiorze prezentacji niezbędnych informacji na stronie. Mając już gotowe opisy produktów i wyjątkowe zdjęcia w galerii produktu, powinniśmy zadbać o sam proces składania zamówienia.

Poniżej prezentuję kilka propozycji zmian w koszyku zakupowym, jakie przeprowadziłem ostatnio w jednym sklepie www. Po wdrożeniu tych elementów, konwersja w koszu wzrosła o ponad 12%. Liczba sfinalizowanych transakcji wzrosła, a co za tym idzie, sklep zaczął przynosić większe zyski. Zaczynajmy!

1. Pokaż certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo zakupów

Prowadząc sklep internetowy jesteś w zasadzie zobligowany do tego, aby posiadać certyfikat bezpieczeństwa SSL, który zapewnia bezpieczną transmisję danych w sieci. Pokazanie ikonki w formie certyfikatu buduje zaufanie w oczach klienta. Stajesz się bardziej wiarygodny i godny zaufania, dzięki czemu internauci będą bardziej przychylni do zrobienia zakupów.

2. Pasek postępu, czyli kroki w koszu zakupowym

Pokaż internautom na jakim etapie składania zamówienia obecnie się znajdują. Dzięki temu, klient jest informowany o stanie postępu zakupowego. Wie ile jeszcze kroków zostało do finalizacji, co daje poczuje kontroli nad całym procesem. Buduje komfort w robieniu zakupów.

Dobrą praktyką jest projektowania kosza w ten sposób, aby miał nie więcej jak 4-5 kroków. Nikt nie lubi długich i czasochłonnych procesów.

3. Pokaż metody płatności i sposoby dostawy – daj możliwość wyboru

Różni klienci będą odwiedzać Twój sklep. Daj możliwość wyboru sposobu dostawy i płatności. Integracja sklepu z systemem płatności internetowych to podstawa. Szybkie i bezpieczne przelewy internetowe dają możliwość szybkiej realizacji przelewu. Jeśli korzystasz już z takiego systemu, zadbaj o umieszczenie odpowiedniego logo przy wyborze metody płatności. Tradycyjny przelew, pobranie czy płatność internetowa, powinny być dobrze oznaczone. To samo dotyczy metody dostawy. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest tutaj pokazanie ikonki, logo firmy przewozowej lub systemu, który obsługuje przelew. Jesteśmy wzrokowcami i ikonki, logotypy pozwolą na sprawniejsze wybranie odpowiedniej metody.

4. Zadbaj o elastyczność koszyka

Sam koszyk, powinien zawierać funkcjonalności, które podczas składania zamówienia pozwolą na zmianę ilości zamawianego towaru lub ewentualne usunięcie danego produktu. Dodatkowo należy pokazać dokładną cenę za dany produkt – jednostkowo i w przeliczeniu za ilość jaką zamawiamy oraz przewidywany czas dostawy.

5. Pokaż dokładne podsumowanie zamówienia

Elementem niezbędnym jaki należy pokazać w koszyku zakupowym, to dokładne podsumowanie całego zamówienia. Podanie nazw towarów, ilości jakie są na zamówieniu, pokazanie cen za sztukę i w przeliczeniu za ilość. Można również pokazać cenę netto i wartość podatku. Najważniejsze jednak jest to, żeby uwidocznić kwotę ostateczną (brutto), razem z kosztami przesyłki jaka jest do zapłaty za dane zakupy.

Jak już wcześniej wspomniałem, opisane wyżej elementy kosza zakupowego, podniosły konwersję o ponad 12% w jednym sklepie jaki obsługuję, podnosząc zyski jakie przynosi sklep. Czasami małe zmiany, dają duże efekty. Zadbaj o swój sklep już dzisiaj!

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Zapewniamy kompleksową obsługę firm w Internecie. Tworzymy nowoczesne strony, sklepy i aplikacje internetowe.

Skontaktuj się z nami