8 marca 2018
Projektowanie stron internetowych to złożony proces, podzielony na kilka głównych etapów tworzenia. Począwszy od zbadania grupy potencjalnych odbiorców przez planowanie i projektowanie po kodowanie back i front-endowe. To podstawowe etapy tworzenia stron i sklepów internetowych. Jednak zawsze warto trzymać się pewnych wytycznych. Warto skierować się w stronę odbiorcy i na nim skupić się najbardziej. W końcu to użytkownicy będą korzystać z Twojej strony, sklepu czy bloga. Dlatego powinniśmy jak najbardziej możliwie ułatwić im poruszanie się po gotowym produkcie.
Projektując stronę, sklep lub aplikacje internetową powinniśmy zadbać o łatwość obsługi i przejrzysty przekaz informacji. Dzięki temu użytkownicy sprawniej i przyjemniej będą poruszali się po serwisie, a w konsekwencji chętniej do Ciebie powrócą.
Zobacz, jakie panują obecnie trendy i zasady przy tworzeniu przyjaznych stron www.
Dobrze zbudowana nawigacja na stronie internetowej to łatwy i szybki dostęp do najistotniejszych informacji. Dobre menu to przede wszystkim czytelna struktura informacji z jasno określonymi nazwami konkretny działów.
Tworzenie stron w oparciu o zasady RWD to dzisiaj już nie tyle standard, co konieczność. Mówimy tutaj o projektowaniu z uwzględnieniem wszystkich urządzeń: smartfony, tablety, laptopy itd. Dobrze zaprojektowana strona www powinna dopasowywać się do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlana. Dzięki temu staje się czytelna i łatwa w obsłudze na wszystkich rodzajach urządzeń.
Złota zasada – im mniej różnych fontów, tym lepiej. Projektując, powinniśmy skupić się na klarownej, spójnej treści. Używanie jak najmniejszej ilości czcionek, pozwala utrzymać przejrzystość informacji i tekstów na stronie. Dodatkowo podczas otwierania strony, w tle nie są ładowane dodatkowe fonty, co w konsekwencji wpływa na czas wczytania się całości strony i jest ona po prostu „szybsza”.
Daj użytkownikom więcej przestrzeni. Nie ściskaj na siłę informacji i tekstów blisko siebie. Tworzy to uczucie paniki i staje się przygnębiające dla potencjalnych odbiorców. Odstępy i więcej wolnej przestrzeni sprawia, że odbiorcy czują się po prostu bardziej komfortowo podczas poruszania się po stronie czy sklepie www. Dodatkowa przestrzeń sprawia, że informacje są czytelniejsze i łatwiej je odnaleźć.
Tworząc strony internetowe, sklepy czy aplikacje, powinniśmy zbierać feedback od naszych odbiorców. Służą do tego odpowiednie narzędzia analityczne, dzięki którym możemy otrzymać sporo istotnych informacji zwrotnych na temat wykorzystania naszej aplikacji przez odbiorców. Powinniśmy projektować z nastawieniem na potencjalnego użytkownika. Tak, żeby było łatwo, prosto, przejrzyście i przyjemnie korzystać z naszej strony internetowej.
Dzięki testom i analizie danych na temat odbiorów, dowiesz się co możesz jeszcze poprawić, gdzie wprowadzić zmiany, żeby odbiorcom było łatwo odszukać interesujące treści.
Powyższe punkty to tylko mała kropelka w całym morzu. Jak już wspomniałem na samym początku, projektowanie skutecznych stron, sklepów i aplikacji internetowych to złożony proces, który wymaga przede wszystkim czasu i obserwacji.